Important despre avalanse

Un foarte scurt rezumat al celor 10 subcapitole care urmeaza, text inmanat participantilor la expunerile pe tema avalanselor, ilustrate cu fotogrfii, scheme, tabele, grafice, organizate de CAR- Universitar Cluj cam în fiecare an, la începutul lunii decembrie.

A T E N Ţ I E , A V A L A N Ş E !
Factorii importanti in declansarea unei avalanse: zapada, conditiile meteo, relieful, oamenii.
Risc mare:
A- După ninsori recente în cantitate mare
B- Când se încălzeşte brusc vremea
C- După ninsori (chiar reduse) , dar CU VÃNT !
Ultima situaţie produce peste 80% dintre accidentele cu oameni în avalanşe !
Pregatiti-va atent tura prin:
1. Informare acasa despre situatia zapezii si vremii in zona : Studiati buletinul nivo-meteorologic (estimarea riscului de avalanşă) la: http://www.inmh.ro/images/nivologie/nivologie.pdf Gradele de risc de avalanşă :
Grad 1 -- mic (cod verde)- straturi de zăpadă bine stabilizate pe toate pantele,
Grad 2 -- moderat (cod galben)- pe unele pante, zăpada e doar moderat stabilizată,
Grad 3 -- însemnat/marcat (cod portocaliu)- numeroase pante instabile,
Grad 4 -- mare (cod roşu)- straturi instabile pe cea mai mare parte a pantelor,
Grad 5 -- foarte mare (cod roşu in chenar negru)- instabilitate generalizată.
2. Informare si observarea atenta a conditiilor la sosirea in zona: Semne de a depista pericolul, mai ales posibila existenţă a parşivelor "plăci de vânt":
- crestele de munte care "fumegă,"
- urme recente de avalanşe,
- dune si « riduri » de zăpadă produse de vânt,
- zgomote înfundate- "vuuum !" sub bocanci sau schiuri,
- crăpături în zăpadă ce apar în faţa schiurilor sau bocancilor.
3. Comportament adecvat in timpul turei :
- nu abordati muntele în situaţiile A, B, C si pe grad de risc nivo-meteo 3, 4, 5,
-dotaţi-vă fiecare cu DVA (Detector de Victime din Avalansa), sondă, lopată, eventual aparatul de respirat in avalanşă Avalung. Învăţaţi şi exersaţi în prealabil folosirea lor,
-nu mergeţi singur, dar nici în grup mai mare de 5-7,
- alegeţi traseul prin zone cu risc cat mai mic dar si în funcţie de coechipieri ( condiţie fizică, nivel tehnic)
Atentie: iarna ruta optima poate diferi de cea marcata turistic, poate fi mai lunga si mai dificila necesitand o tehnica mai buna!
-nu înaintaţi pe ceaţă in zone pe care nu le cunoasteti; ceata împiedică observarea coechipierilor si alegerea unei rute optime,
- in zone suspecte: evitati căderile, virajele bruşte, mersul/ staţionarea în grup,
-evitaţi mersul pe vâlcele, culoare, feţe. Folosiţi muchiile si crestele.
- In caz de dubii sau înrăutăţirea vremii - faceţi cale întoarsă!
În caz că declansaţi o avalanşă ( peste 90 % din avalansele cu oameni sunt declansate de cei in cauză !! ):
- aruncaţi beţele sau pioletul, păstraţi rucsacul dacă nu e mare şi greu,
- menţineţi-vă la suprafaţă, iar la oprire- protejaţi-vă faţa cu mainile,
- cei rămaşi afară- urmăriţi pe cei luaţi de avalanşă,
- sunaţi la 112 apoi începeţi cu calm, dar rapid, căutarea. Şanse mari e de a-i găsi vii ( 90 %) sunt numai în primele 15 minute !
Mai multe amanunte pe: www.dinumititeanu.ro , cap. 10 http://www.clubulalpinroman.org/index.php?cat=44&id=69&type=art (1-5 )
Tastând pe Google: avalanche, Lawine, valanga - puteţi găsi multe alte informaţii utile.
Ture faine, fără evenimente nedorite !
Dinu Mititeanu, “presedinte de onoare al CAR Univ.-Cluj Ş dinum@cluj.astral.ro
CAR Universitar Cluj Ş http://carclujuniv.org
*****

Meniu site: 
glqxz9283 sfy39587stf02 mnesdcuix8